subota, 6. rujna 2014.

Karen Marie Moning: Groznica tame


Dozvolite mi da vam ovaj puta predstavim seriju koja me očarala u svakom svojem aspektu: Fever Series (službena stranica im je trenutno u izradi).


Prvi dio serije, Groznica tame (Darkfever) na hrvatski je preveden 2011. i na moju veliku žalost i opće razočaranje, interes za knjigom bio je toliko mali da su odustali od daljnjeg prevođenja. Jednostavno nemam riječi kojima bih dočarala koliko sam frustrirana bila kada sam to saznala.

Koliko sam još sad.

Znam da se danas (za sve nas koji volimo ovakvu tematiku) kao mjerilo nekakvog uspjeha postavlja Sumrak (nećemo sad ulaziti u detalje zašto je tomu tako, ali moramo priznati da je barem u našoj sredini ta saga napravila pravi boom među mlađim- a i malo starijim generacijama- i ajmo reć, ponovo osvijetlila grane književnosti koja je na ovim prostorima bila zaboravljena), ali za usporedbu, Sumrak se ne bi ni približio ljestvici koju bi Fever Series postavljale kao mjerilo.

Neću sad tvrditi da su iste, ne daj Bože! Te dvije serije nemaju apsolutno ništa zajedničkog osim činjenice da se u objema protagonisti nadnaravna bića i da su se na našim policama pojavile u približno isto vrijeme.

I u jednu ruku mi je jasno zašto je Sumrak požeo svu slavu- teško da je uzrast na koji se s tom serijom ciljalo mogao podnijeti snagu Fevera. Da, napisala sam snagu jer, iskreno, ako me ova serija nije prikovala da sjedim i čitam, onda me ništa ni nije!



I znam da to nije moj običaj, ali i ovaj puta ću napraviti iznimku i prepisati opis s korica, jer je knjiga toga vrijedna:

"Moja je filozofija prilično jednostavna- svaki dan u kojem me nitko ne pokuša ubiti za mene je dobar. U posljednje vrijeme nemam previše dobrih dana."
MacKayla Lane ima dobar život. Ima super prijatelje, pristojan posao i auto koji se kvari samo svaka dva tjedna ili tako nekako. Drugim riječima, ona je obična cura 21.stoljeća. Ili barem tako misli...dok joj se ne dogodi nešto nevjerojatno. Kad je MacKaylina sestra ubijena i ostavi trag o svojem ubojici- tajanstvenu poruku na MacKaylinom telefonu- Mac otputuje u Irsku u potrazi za odgovorima. U Dublinu, Mac se nađe u svijetu polusjena u kojem ništa nije onakvo kakvim se čini, a dobro i zlo nose jednaku izdajničku i zavodljivu masku. Uskoro se Mac nađe pred još većim izazovom: mora preživjeti dovoljno dugo da ovlada moći za koju nije ni znala da ju posjeduje- darom koji joj omogućava da vidi više od svijeta koji je okružuje, da vidi opasan svijet Fae...Dok se Mac uvlači sve više u maglu kojom je obavijena smrt njezine sestre, svaki njezin pogled prati mračni i tajanstveni Jericho, čovjek koji prošlosti nema, a budućnosti se ruga. Kako se Mac približava istini, bezočni V'Lane- jedan od vođa Fae, koji žene pretvara u ovisnice o seksu- približava se njoj. Dok se granice između svjetova ruše, Mac postaje jasno koji je njezin pravi zadatak; pronaći zagubljenu Knjigu Tame, Sinrar Dubh, prije nego što ona padne u bilo čije ruke- jer onaj u čijim je rukama ova knjiga stječe apsolutnu vlast nad oba svijeta.

Prava je šteta (a možda je to zapravo i istinska prednost!) što u ovakvim kratkim sadržajima čovjek ne može shvatiti istinsku dubinu djela i njihovih likova. Da se iz ove fabule čak mrvicu može naslutiti o kakvim se likovima i karakterima radi, kladim se da ne bi bilo osobe koja bi ovu seriju preskočila.

S druge strane, ako se odlučite na čitanje knjige samo prema ovom nedostojno kratkom opisu, onda vas čeka iznenađenje - jer kad Jericho priča, sluša Mac, slušaju svi koji su mislili da mogu protiv njega, ali k vragu, slušate i vi!


4000 godina prije naše ere, prije podizanja zida između ljudskog i nazovimo to, vilinskog svijeta, Unseelie lovci ganjali su i ubijali ljude koji posjeduju Pravi vid, one koji vide ispod njihovih maski, ružne spodobe kakve Fae zaista jesu. "Vilenjacima" je nakon toga zabranjeno ubijanje ljudskog roda, pa su ih jednostavno počeli loviti i držati zatočenima dok ne umru. To rade još i danas.

Aoibhelah, vilinska Seelie kraljica je zarobljena, zid samo što nije srušen i Fae ponovo napadaju.

I tu počinje MacKaylina priča.

Mac je Sidhe- seer, jedna od onih koji vide ispod magičnih maski, prava prijetnja Fae svijetu. Ali ne samo to, ona je Null, može ih čak i dotaknuti, zamrznuti ih na mjestu i taj bliski susret pritom preživjeti. Zavoljela sam ju već na prvih nekoliko stranica, nakon izjave koje je imala o ljubavi prema knjigama: 



I love books, by the way, way more than movies. Movies tell you what to think. A good book lets you choose a few thoughts for yourself. Movies show you the pink house. A good book tells you there's a pink house and lets you paint some of the finishing touches, maybe choose the roof style, park your own car out front. My imagination has always topped anything a movie could come up with. Case in point, those darned Harry Potter movies. That was so not what that part-Veela-chick, Fleur Delacour, looked like. 



Mac je jedan od najjačih ženskih karaktera s kojima sam se susrela. Fizičkim izgledom podsjeća na Barbie  (i sama to kaže), ima dugu plavu kosu, nokti su joj u svakom trenutku savršeno manikirani i omiljena boja joj  je roza. Nosi kratke suknjice i visoke pete, prati modu i potpuno je svjesna svoje ljepote i dojma koji ostavlja na druge (hajde napokon lik bez lažne skromnosti). Dolazi u Dublin s namjerom da pronađe ubojicu svoje sestre, preuzima misiju zbog koje je spremna na sve: obojiti svoju kosu zbog čega se skoro rasplače od muke, živjeti s Jerichom od čijih pogleda se u isto vrijeme želi sakriti ispod kreveta i skinuti do gola, i prihvatiti da je više od obične djevojke koja je do sada bila. Mac je lik koji vas oduševljava svojom trijeznom odlučnošću i ponosom koji je toliko vjerodostojan da nakon svake gabule u koju ju uvali, vi samo tražite još. Ona pije puno vode jer je to dobro za zdravlje, a u isto vrijeme je svjesno spremna ući u svijet najveće opasnosti riskirajući svoj život, kao jedino vrijedno što joj je ostalo, samo da nađe onoga koji joj je ubio sestru. Naravno, tek nakon što se natjera povjerovati da postoji paralelna dimenzija koja je izvor svih njezinih problema: 

Vampires? Eew. Dead. Enough said. Time-travel? Ha, give me creature comforts over a hulking highlander with the manners of a caveman any day. Werewolves? Oh please, just plain stupid. Who wants to get it on with a man who's ruled by his inner dog? As if all men aren't anyway, even without the lycanthrope gene. 

 Što se pak Barronsa tiče, Oh my Gooood!  Svačeg sam se načitala, ali  ovakve perfekcije nema na svakom koraku... Mislim da se neću ni truditi opisivati ga, jer za potpuni dojam jednostavno trebate pročitati knjige, ali nudim vam mali peek pa se probajte zadovoljiti ovime dok napokon ne počnete čitati pravu stvar:

He studied me with his predator's gaze, assessing me from head to toe. I studied him back. He didn't just occupy space; he saturated it.
The room had been full of books before, now it was full of him. About thirty, six foot two or three, he had dark hair, golden skin, and dark eyes. His features were strong, chiseled. I couldn't pinpoint his nationality any more than I could his accent; some kind of European crossed with Old World Mediterranean or maybe an ancestor with dark Gypsy blood. He wore an elegant, dark gray Italian suit, a crisp white shirt, and a muted patterned tie. He wasn't handsome. That was too calm a word. He was intensely masculine. He was sexual. He attracted. There was an omnipresent carnality about him, in his dark eyes, in his full mouth, in the way he stood. He was the kind of man I wouldn't flirt with in a million years.

 pamet... doslovno svaka  njegova rečenica je posebna životna lekcija u malom.  

"Sometimes, Ms. Lane," he said, "one must break with one's past to embrace one's future. It is never an easy thing to do. It is one of the distinguishing characteristics between survivors and victims. Letting go of what was, to survive what is." He slid the last bolt and yanked open the door.

"Expect to die," he said, "and you will. The power of thought is far greater than most people ever realize." He started the car and pulled away fromthe curb. "Fuck," he said again. It seemed to be the word of the night. 

Jericho uči Mac živjeti i postojati i podaju mi na pamet dvije riječi kojima bih njegove postupke mogla opisati: smooth criminal  (nema veze s kraljem popa, ali mislim svaku riječ).  On vas zaposjeda tako glatko da ni ne znate da padate pod utjecaj, a kraju više niste ni sigurni na koju stranu pucate- pravo ili krivo postaju vam irelevantan pojam- bitno je samo pobijediti.


Treći, i za mene toliko iritantan lik da ga volite baš zato da ga možete mrziti je  Fae i on je V'lane: 


The Fae was utterably beautiful.
And I wanted to fuck and fuck and fuck until I died.

Predstavlja se kao zaštitnik kraljice i traži MacKaylinu pomoć u istoj stvari kao i Jericho, ali on je potpuno drugačija priča. Za razliku od Jericha čija opasnost leži baš u tome što o njemu ne saznaje baš ništa, Mac o V'laneu zna baš sve.

When they're done with a woman, she's a mess. It gets in her blood. Unprotected Fae-sex awakens a frenzy of sexual hunger inside a
woman for something she should never have had to begin with, and will never be able to forget. It takes a long time for her to recover—but at least she's alive.

Netko, koga se pod svaku cijenu treba kloniti. Osim što ga unatoč svemu  ona treba.


Evo, da ne pretjerujem previše,  a opet da zadovoljim tu opsesivnu potrebu da  nahvalim ovu knjigu  i one poslije nje, neću više ništa reći.  
Potpuno sam oduševljena. Prodrmana.  Consumed
Ovo je zapravo i bila knjiga koja me  potaknula da vodim blog- jedna od onih koje čitate opet i opet i uvijek imate reći nešto novo, svaki puta zapazite neki detalj koji ste do sada nekako uspjeli previdjeti. Naprosto želite da ju i drugi pročitaju.
Pisat ću i o ostalim nastavcima. Jednog dana, kada autorica završi novu seriju (spinoff kojeg jedva čekam!- do sada je izdala 1. nastavak druge serije, a sljedeći nam stiže 2015.), pisat ću i o njemu.  

Do onda, nadam se da će  zanimanje za ovu seriju porasti, barem dovoljno da se  izborimo za prevođenje ostala 4 nastavka. 



Čitajte! :)

Broj komentara: 10:

  1. Ova ide na top liste za čitanje u budućnosti!!

    OdgovoriIzbriši
  2. Živi bili pa vidjeli :P

    Stvarno je super <3

    OdgovoriIzbriši
  3. ovo TOTALNO ide na top listu za buduće čitanje! :D

    samo mi nešto reci, ne znam jel mi se čini da je klišejasto ili to jednostavno uvijek mora biti tako, pa mi upada u oko - takvi muževni i "seksualni" likovi i ti trokuti (koji će biti pretpostavljam s njom i ovom dvojicom) - misliš li da bi priča bila dovoljno dobra da nema tog elementa, i tako postavljenih likova?

    i moram ti samo još reći da divno pišeš, baš uživam u čitanju, a pogotovo u ovom postu - baš vidim koliko si oduševljena ovim knjigama i kako si se sva unijela u ovaj post, i to mi je stvarno super <3 tako da, samo naprijed, baš se veselim budućim postovima!

    OdgovoriIzbriši
  4. Hmm...sad ako ja napišem da to nije klasičan ljubavni trokut, onda je opet pitanje što meni, a što tebi, znači to "klasično"... Ne bih htjela puno otkrivati ako namjeravaš čitati, ali ja na to gledam ovako: postavljena situacija zahtijeva ovakve likove. U ljubavnim romanima je obrnuto; imaš likove i onda smišljaš zavrzlame koje se prilagođavaju njima.
    Po mom mišljenju ovako postavljena dva muška lika su opravdana. Jasno je zašto su takvi kakvi jesu i baš takvi su potrebni radnji.
    Ja ovaj serijal volim baš zato jer stvarno do zadnjeg trenutka nisam imala pojma što će se dogoditi.
    Pokušaj naći vremena pa pročitati. Nemoj stati na prvoj knjizi, radnju stvarno treba pratiti, ali kad se prepustiš likovima onda te osvoji.
    I javi mi dojmove! :) Jako je malo ljudi pročitalo seriju pa jedva čekam da s nekim prokomentiram!

    Hvala ti na komplimentu, i priznajem da sam se s ovom knjigom stvarno unijela u cijelo ovo pisanje. Nastavljam u istom duhu, nadam se! :P

    OdgovoriIzbriši
  5. Odličan post. Veoma mi se dopada što postoje ljudi koji pišu kulturne postove. Hvala za ovaj blog, Rose.

    OdgovoriIzbriši
  6. Jeli moze netko napisati nazive ostalih nastavaka?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. U Fever serijalu postoje ovi nastavci: Darkfever, Bloodfever, Faefever, Dreamfever, Shadowfever, Iced, Burned i uskoro izlazi i Feverborn, koji neće biti posljedni u serijalu. Iced i Burned izašli su nakon objave mojeg posta. :D

      Na hrvatski je i dalje preveden samo prvi nastavak, a koliko mi je poznato na srpski isto, tako da nigdje u regiji ne možemo nabaviti prijevod cijelog serijala.

      Izbriši
  7. Jeli moze netko napisati nazive ostalih nastavaka?

    OdgovoriIzbriši
  8. Upravo procitala i mrzim ali stvarno mrzim kad procitam neku knjigu koja ima vise nastavaka ali naravno nije prevedeno....i jos sam mislila kad sam ju uzimala s police onako nista posebno a ono na kraju procitala u jednom dahu 😍😭

    OdgovoriIzbriši
  9. I ja upravo pročitala. Knjiga je fenomenalna.Užasno što nisu prevedeni nastavci.Zar se Neda ništa napraviti povodom toga?

    OdgovoriIzbriši