Recenzija: Aline Apostolska: Crni otok Marka Pola

"Kad su drevni narod stvarali bogove na svoju sliku, bojali su se i bili ponizni pred njima. U današnje doba, Bog se boji ljudi."
(Aline Apostolska: Crni otok Marka Pola)

Korkira je doista Melayna.
Zagrebačka naklada ovog je ljeta izbacila krimić koji će nas natjerati da posjetimo Korčulu. Ili možda da pobjegnemo s otoka?
U svakom slučaju, ako iduće godine posjetite južnije krajeve lijepe naše, ponesite sa sobom roman francuske autorice Aline Apostolske,
Crni otok Marka Pola.
Uzmite ga za vodiča i postanite dio misteriozne i fantastične priče o otoku koji je dom slavnom Marku Polu, istraživaču i autoru Il millione, trećoj po redu najprevođenijoj i najprodavanijoj knjizi na svijetu (nakon Biblije i Kur'ana).

Na Korčuli postoji podzemni prolaz koji povezuje kuću Marka Pola s obližnjom crkvom, a tko u njega ulazi, nek' se pazi.

Josephine se upravo tamo zaputila, a njezino opravdanje je profesionalna deformacija: arheologinja je, privlači ju sve što je skriveno pod zemljom. No njezina radoznalost na kraju ju odvede tamo gdje nije željela biti. Ubrzo se nađe uvučena umrežu zločina, laži i kultova koji se, po svemu slično, temelje na legendama o grčkim božanstvima, prinošenju žrtvi i proricanjima budućnosti.
Istražujući slučaj, Jo shvaća da je krvava priča koju otok priča povezana upravo s njome.
No hoće li preživjeti dovoljno dugo da je nekome ispriča?

Objavit ću najbolju vijest odmah na početku: da, Crni otok Marka Pola prvi je roman u trilogiji. Bit će još knjiga!
Kanadska i francuska književnica Aline Apostolska sama je ovog ljeta predstavila svoj krimić na Korčuli.  Roman pun mistike i intrige zainteresirao je i Josepha Le Correa, vlasnika Kutka Knjiga, jedine knjižare na bilo kojem dalmatinskom otoku, pa je u suradnji s Apostolskom tražio nakladu zainteresiranu za prijevod i izdavanje krimića na hrvatskom jeziku. Apostolska je uskoro potpisala ugovor sa poznatom Zagrebačkom nakladom nakon čega je Crni otok Marka Pola ugledao svjetlo dana postavši prvi korčulanski krimić (izvor).

Ovaj roman nevjerojatna je razglednica otoka i grada Korčule. Osim što oslikava ljepote otoka, od grada Korčule pa sve do morskih dubina oko njega, na jednostavan i svima razumljiv način opisuje njegovu povijesnu važnost, te strateški položaj koji je otok pretvorio u raskrižje putova od tisućljetne važnosti. Uza sve to, autorica je saplela nevjerojatnu mračnu priču koji će otok prikazati u jednom novom, misterioznijem svjetlu.

Od Ilira, pa preko Grka, Rimaljana i Slavena, koji su se nastanili na našim obalama, kao što kaže glavna junakinja ove priče, narode koje danas nazivamo zapadnim (europskima) svoja su područja naselili prelazeći upravo preko naše Dalmacije. Naše ih je tlo sve upoznalo.

Crni otok Marka Pola uvodi lik Josephine Watson-Finn, arheologinje UNESCO-a, koja drži katedru na Sveučilištu McGill, a koja se sa svojim zaručnikom upušta u opasnu igru lovice s članovima mračnog opasnog kulta. Josephine biva uvučena u igru na malom otoku daleko od koće, gdje upoznaje ljude koji vode dvostruke živote. Ubrzo shvaća da su događanja na Korčuli usko povezana s istraživačem Markom Polom, grčkim panteonom i njezinom vlastitom prošlošću. Naizgled nepovezane povijesne činjenice dobit će smisao kad u njih dublje prodre slavna arheologinja, no to zbivanja neće učiniti ništa benignijima.
Po svemu sudeći, Jo je bilo suđeno da dođe na Korčulu. Na njoj je da odluči hoće li pokušati prodrijeti u tajne koje na najmračniji mogući način povezuju naizgled miran otok s ostatkom svijeta.

Jo je pametna, prizemna žena koja je u životu napravila dovoljno grešaka da nauči na vlastitom primjeru. Zna cijeniti ono što ima, no zadržala je svoju dozu tvrdoglavosti koja ju čini simpatičnim likom i nezaboravnom ljubavnicom. Provela je život jednako odlučna da ostvari karijeru, no i da pronaže ljubav pa je tako u tome i uspjela. Ona i njezin zaručnik pomalo su nestašan par koji se odlično nadopunjava, a korčulanska avantura tražit će od njih da još jednom dokažu od koliko su jakih niti, kao ljubavnici, sazdani.

S ovim ćemo se romanom prisjetiti bogate lepeze antičkih božanstava, zaviriti u važne povijesne trenutke koji su ostavili neizbrisivi trag na današnjim civilizacijama i natjerati se na pitanje o tome je li moguće... da se takve tajne skrivaju u našoj maloj zemlji, na našim osunčanim otocima.
Jo raspravlja o ljudskoj potrebi za vjerovanjem, za našom motivacijom i sklonosti prema plemenitim ili sebičnim odlukama. Ukazuje na tanku crtu između dobra i zla, pravednosti i nepravde. Dokazuje da povijest ima odgovore na svako pitanje koje sadašnjost postavlja.

A što ćemo naučiti čitajući ovu knjigu? Ono najvažnije: kakva se blaga skrivaju na našim prostorima. Koliko bogatstvo skrivaju naši otoci i podmorske dubine, i koliko daleko seže njihov povijesni utjecaj. Povjesničari, arheolozi i znanstvenici iz cijelog svijeta svraćaju na naše tlo u potrazi za odgovorima o nastanku civilizacija. Dijelovi naše zemlje zaštićena su prirodna i povijesna dobra o kojima se pišu knjige i čija se priča širi svijetom. Cijenimo li ih mi dovoljno? Više od drugih naroda? Jesmo li očarani njihovim ljepotama kao što bismo trebali biti.

Ovaj krimi roman pružit će vam dozu mistike koja će vas prisiliti da uz njega sjedite, nestrpljivi do zadnje stranice. Crni otok Marka Pola upravo je ono što ovaj tjedan trebate.

***

CRNI OTOK MARKA POLA NA GOODREADSU