utorak, 30. rujna 2014.

Recenzija- Kiera Cass: The Selection, The Elite, The One/ Izbor, Elita, Odabrana



Za mene je ovo priča o promjeni, o istinskoj dubini ljudske duše i nemogućim izborima. Također, priča je o ljubavi. Drugačija, a opet ista...

Nakon Hunger Gamesa i Divergenta, još jedna knjiga koja govori o drugom licu našeg svijeta, o licu Zemlje promijenjenom ratovima i borama, o potlačenim i ugnjetačima i svemu što bismo mogli biti, ako se usudimo.



 Izbor


America Singer pripadnica je umjetnika, Pete kaste od njih osam, što znači skoro pri samom dnu društvene ljestvice u državi koja se danas naziva Illéa, a nekada davno, prije Četvrtog svjetskog rata, postojala je kao SAD. Ispod nje, nalazi se Šesta i Sedma kasta, ljudi koji se bave teškim fizičkim radom da bi mogli preživjeti i sitost im je pojam apstraktniji od zlata. Osma kasta su beskućnici i potpuno dno društvenog sustava- njima je čudo već sama činjenica da uspiju preživjeti dan.




Illéa je monarhija čiji princ navršava punoljetnost (18 godina) što znači da se bliži novi Selection (trilogija nije prevedena pa ću se držati originalnih termina), vrijeme u kojem se 35 djevojaka između 16 i 20 godina bira i dovodi u dvorac u kojem ostaju živjeti razdoblje potrebno da princ odluči koja od njih će postati princezom.

America je zaljubljena u Aspena, mladića iz Šeste kaste koji zarađuje za život radeći kao sluga, čisti, pere, radi i sretan je dok može hraniti obitelj. Amerika mu često šverca hranu s vlastitog stola. 

Kada se objavi novi Selection, Aspen je taj koji ju uspijeva nagovoriti da se prijavi- jer čak i ako ne bude izabrana, samo sudjelovanje će joj osigurati budućnost.
America ne želi sudjelovati jer je Aspen jedini s kojim vidi svoju budućnost. Ali također zna da nema nikakve šanse pobijediti, osim što govori nekoliko jezika i svira nekoliko instrumenata, nema ni jednu karakteristiku koja bi mogla zainteresirati površnog princa. Nije dovoljno lijepa, nije dovoljno bogata, nema nikakve veze koje bi mogla pomoći kraljevstvu.

A ipak, njezino ime se nađe među njih 35.


Elita


Djevojka koja izgubi nevinost prije stupanja u brak biva kažnjena zatvorskom (ili nekom drugom) kaznom i prognana u Osmu kastu. Djevojka koja sudjeluje u Selectionu, a bude uhvaćena u bilo kakvom odnosu s muškarcem koji nije princ, biva kažnjena smrću.



America i princ Maxon izgradili su neku vrstu...odnosa. Čini se da on shvaća njezinu ljubav prema muškarcu kojemu se ona želi vratiti, a u isto vrijeme mu je jasno i zašto ostaje- njezin ostanak znači kruh na stolu njene obitelji.
Ali Aspen uspije doći na dvor kao jedan od kraljevskih čuvara i princ ga zadužuje za Americinu sigurnost. 
Ona je rastrgana. Ljubav njezina života bliže joj je nego ikada, ali America počinje shvaćati da u Maxonu ima nešto više od onoga što svijet vidi u onih nekoliko minuta koliko traje televizijski prijenos emisije u kojoj se on svakog tjedna pojavljuje. Na kraju krajeva, Maxon je drži uza se iako ga ona ne želi. 
Ipak, kao jedna od šest djevojaka najbliže kruni, ona se počinje pitati.


Odabrana


Više nema dvojbe oko toga kome pripada njezino srce, ali s muškarcem kojeg voli, America mora prihvatiti i njegovu titulu. Može li ona biti princezom? 



Illéu napadaju neprijatelji i prijeti im novi rat, a America i dalje prkosi kralju svojim inortodoksnim ponašanjem i borbenim razmišljanjem. Njezin drugačiji pogled na svijet osigurava Illei saveznike iza kraljevih leđa, dok se Maxon bori s neizbježnim: kako kralju priznati da njegovo mišljenje ne podržava nitko osim njega samoga?
Uz to, Selection se sve više bliži kraju, a ako America uskoro ne odabere može li s Maxonom zaista živjeti u dobru i zlu, s krunom i bez nje, jedna od njezinih najboljih prijateljica mogla bi zauzeti njezino mjesto- jer Maxon je muškarac koji je voli, ali istodobno je i budući kralj koji mora birati.





Ovo je svijet koji potiče na razmišljanje.
Ja sam najprije počela osuđivati jer mi se pomisao na 35 žena doslovno žrtvovanih za muškarčev užitak činilo jednostavno previše. Blago rečeno! Dobila sam dojam nekog nadrealnog harema u kojemu muškarac, kralj u svakom smislu riječi može u miru Božjem uživati u desecima žena i s blagoslovom cijele države. Još odvratnije su mi bile žene. Njih 35 trebalo je mirne duše prihvatiti da će biti zatvorene s njim jednim koji će onda birati. Više puta se u trilogiji pojavljuje rečenica: " You don't choose. He does." koja mi je svaki puta digla tlak. Ali već u sljedećem poglavlju vidimo princa koji praktički sam sebe liši bilo kakve mogućnosti izbora već na početku knjige, jer izbor daje njoj: ako ga ona želi, on će je uzeti. Njih 34 kao da nije ni postojalo.

Na prvi pogled, najveća nepravda leži baš u nepravednim državnim zakonima. Kaste uništavaju živote i započinju ratove, ali nitko ne vidi da je samo njihovo postojanje jedina prepreka napretku društva.
Americu je kraljevstvo odvojilo od muškarca kojeg voli samo da bi mogla biti jedna od onih koje će princa možda zanimati. Ona se morala odreći svog života na zadovoljstvo muškarca kojemu ona neće biti ništa više od broja.
Osim što, našavši se u samom središtu uragana, America shvaća da ni s ove strane zakona ne teku med i mlijeko.
Maxon je princ i budući vladar, ali nije ništa slobodniji voditi svoj život prema vlastitom nahođenju od nje. Svoju ženu mora birati između njih 35 dok su nju do neke mjere ograničavale samo Kaste.
Njeni bližnji pate pod teretom brutalnih kraljevskih zakona, dok Maxon mora gledati provedbu istih, koji ugnjetavaju nedužne ljude, samo zato jer mora biti primjerom.
On, koji može donijeti promjenu, zapravo je jedini koji ne može učiniti ništa.



America shvaća da je Maxon žrtva poput nje same i svih ostalih djevojaka koje bi mu trebale stajati na raspolaganju. Možda, kada bi ona željela postati njegovom princezom, bi zajedno mogli pokrenuti promjenu?

Svaka kovanica ima dvije strane, i čitajući ovu trilogiju, nećete moći odabrati pravu. To je priča o svijetu koji je potpuno drugačiji od našeg, ali sličan mu u tisuću detalja. Svjedočimo istinskom prijateljstvu prema onome koji bi nam trebao biti neprijatelj, strahu pred mogućnošću pada ili uzdizanja i ljubavi koja se prepoznaje tek na kušnji.

Postavlja nam se pitanje pravednosti i humanosti i više od ičega, podsjeća nas na činjenicu da smo, danas ili sutra, svi mi i dalje ljudi koji griješimo, ali i oni koji se ispravnim postupcima stignemo iskupiti.


Ako vas zanima malo više o knjigama prije nego što počnete čitati, kliknite ovdje!



Rose :)

Broj komentara: 11:

  1. Ovo mi zvuči totalno zanimljivo.. kad vidim koliko ima knjiga koje me zanimaju pomislim kako podhitno moram nabaviti tablet neki jer mi čitanje na kompu ne ide pa ne ide, koliko god puta probala, a ni mobitel mi se nije pokazao baš! :D

    No, da se vratim na temu - ovo ima sve elemente koji me privlače - to neko postapokaliptično okruženje, odnosno novi ustroj čitavog društva izmučenog ratovima ili nekim drugim katastrofama, i naravno royals - kad vidim da je u pitanju dvor, plemstvo i slično, kupljena sam, barem djelomično! :D Tako da ove knjige dodajem na svoju listu i nadam se da ću ih i pročitati!

    Od nečeg sličnog nisam ništa čitala, ali sam gledala filmove - i Hunger Games, i Divergent koje si spomenula, i oboje mi se svidjelo i također su mi knjige na čekanju, ali već vidim da će ih ova trilogija prestići i pozicionirati se visoko na mom "to read" popisu :D

    OdgovoriIzbriši
  2. Ja isto čitam na kompu, zakeljim se na stolac i to je to. Al ja sam posebna priča, ne prestajem čitati dok jedanput počnem, pa da i stajati na mjestu morala...

    Ovo je više ljubavna priča od HG i Divergenta i ako te ovakve teme privlače, nemoj ovu propustiti. Ja si isto nisam baš bila sigurna kad sam krenula čitati- protagonisti su jedva punoljetni i bila sam skeptična. Ali kad ih uklopiš u cijelo društvo, dok shvatiš okolnost, likovi ti prestaju biti nezreli.
    Al i dalje te bode u oči do samog kraja, ta njihova hoćeš-nećeš veza i sve te žene oko jednog frajera. Jooooj, muke li...

    Pročitaj pa mi svakako javi dojmove!

    OdgovoriIzbriši
  3. Čula sam hrpetinu pohvala za ove knjige, a pročitala sam samo prvu i moram priznati da sam se, kad sam prebolila ime glavne junakinje, iznenadila koliko mi se priča svidjela. Ovaj post sam pročitala samo do kraja govora o prvoj knjizi; planiram svakako dovršiti serijal, pa da ne naletim na kakvu spoiler-minu. :D

    OdgovoriIzbriši
  4. Ma čak mi je i ime jasno obzirom na vrijeme radnje i okolnosti :)
    Svakako pročitaj, ima stvarno divnih scena i uvijek se nešto događa!

    OdgovoriIzbriši
  5. Ja sam procitala samo prvu knjigu i odustala od serijala. Nije mi se svidjela - niti koncept price, niti stil.

    OdgovoriIzbriši
  6. Hvala ti na komentaru! Hajde da se čuje glas i nekoga kome se ne sviđa- zato smo tu! :D
    I ja sam od onih koji odustaju ako im se nešto na prvu ne svidi :P
    Ima previše dobrih stvari da bi gubili vrijeme s onime što nam se ne sviđa...

    OdgovoriIzbriši
  7. Pročitala sam The Selection, na hrvatskom preko kompa. Zna li itko može li se naći i The Elite kao prevedena knjiga??? Postala sam jednostavno zavisna. Moram sve tri pročitati.

    OdgovoriIzbriši
  8. Procitala sam sva 4 dijela,knjige su za svaku preporuku,jedna od boljih.
    Ima li preveden 5. dio -Kruna?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Kruna još nije prevedena, ali sigurna sam da će biti. Puno ljudi, uključujući mene, ga jedva čeka <3 a i treba završiti serijal pa sam sigurna da nas Mozaik knjiga neće dugo ostaviti da se mučimo :D

      Izbriši