subota, 31. listopada 2015.

Pobjednici HALLOWEEN GIVEAWAYA 2015 by Ključ za knjigu



TRICK-OR-TREAT!

Znate li uopće išta o Halloweenu?

Hrvati nemaju prijevod iznad spomenute uzrečice, ali tradicija Noći vještica, iliti poznatije, Halloweena polako se popularizira i prihvaća i u našim krajevima.

Prije nekoliko godina kada se proslava tog dana počela reklamirati, javile su se raznorazne organizacije i tijela koja su oštro odbijala prihvatiti prihvaćanje tog "blagdana" nazivajući ga sotonističkim, antireligioznim i "američkim", to jest, umjetnim. Neki još danas okreću očima na spomen Halloweena jer ga smatraju uljezom u našoj kulturi.

Samo ime Halloween skraćenica je izraza All Hallows' Eve. što na hrvatskom znači Sveta večer ili noć uoči Svih svetih jer se slavi 31.listopada. U Hrvatskoj joj je ekvivalent blagdan Svih Svetih (1.studenoga) ili All Hallows Day, ali zaboravlja se, ili se ne zna, da je je proslava Halloweena nastala još u vrijeme kristijaniziranih Kelta s ciljem da se maskiranjem u razna nadnaravna stvorenja poput vještica, vampira ili čudovišta zastraši i otjera smrt (koja tako maskirane ljude ne može prepoznati), obzirom da se duše koje nisu pronašle mir tog dana spuštaju na zemlju i traže osvetu.







U samim počecima kršćanstva na dan prije Svih svetih započeta je gozba u čast svetaca, mučenika i mrtvih duša, pa su se tako ta tri dana, od 30.10 do 2.11. počela nazivati Allhallowtide, vrijeme posvećeno molitvi za duše koje još nisu dospjele u raj. 

Nadalje, dan Svih svetih počinje se slaviti 609.godine, i sve do 835. godine slavio se 13. svibnja, dok papa Gregor IV nije promijenio datum zbog razloga koji su odgovarali Crkvi. U 12. stoljeću dan Svih svetih postao je zapovijedanim kršćanskim blagdanom, povodom kojeg bi ljudi odjeveni u crno hodali ulicama, dijelili posebne kolače svakoj krštenoj duši i molili za podjednako krštene preminule duše. Postoje izvori iz 15.stoljeća koji tvrde da bi na taj dan djeca obilazila kuće skupljajući ranije spomenute kolačiće i moleći za duše i njihovo spasenje. Na taj običaj nadovezuje se današnja tradicija zamaskirane (obično) djece koja obilaze kuće i "žicaju" slatkiše ("Trick-or-treating").Također, neki stručnjaci tvrde da je bundeva, danas simbol Halloweena, nekada bila dio kršćanske tradicije jer je predstavljala duše mrtvih.

Za prilično neugodne reakcije koje ovaj dan izaziva u našoj kulturi možda možemo okriviti i sam naziv "Noć vještica" koji implicira poganstvo i antikršćanstvo, ali podsjetimo se da u originalnom nazivu All Hallows' Eve, pa i u samoj skraćenici Halloween (čiji je doslovan prijevod - koji se ne koristi!- Noć svih svetaca) nigdje ne spominje nikakva vještica ili neki drugi stvor njoj sličan. Hrvatski naziv te svetkovine nadjenut je prema tradiciji maskiranja i koja je ponovo proglašena izopačenom, a nastala je iz sasvim pristojnog običaja koji uključuje molitvu i slavljenje vjere.

Istina je da se popularnost Halloweena širi iz Amerike i zapadnih zemalja, ali njezini korijeni su europski, a nikli su puno ranije nego što je američki kontinent uopće otkriven. Lako je zaključiti da su ga Europljani tamo proširili, zajedno sa ostalim svojim religijama, vjerovanjima i običajima.

Iako danas u neku ruku izmijenjen, ovaj običaj nije opreka ili konkurencija našem danu Svih svetih, a njegovi simboli nisu sotonistički ili zli. Ako netko želi staviti tikvu pred ulazna vrata, ne znači da je prodao dušu vragu, a ako pak netko drugi ne želi priznati Halloween jer ga smatra nepotrebnim zapadnjačkim dodatkom, i taj ima pravo na svoje mišljenje.

Kao i svaka druga slična, tematika Halloweena privlači pažnju već dugi niz godina (posebno ju je proslavio istoimeni film Johna Carpentera iz 1978. godine), pa je tako nadahnula i mnoge autore (u Harry Potteru Halloween je najveći čarobnjački blagdan, a svaki autor fantastične tematike smatra ga nezaobilanim dijelom svojih magičnih svjetova), a time i mene da vas počastim ovim giveawayem. :)

Nadam se da niste imali ništa protiv ove male kulturološko- povijesne lekcije, ali sad  tek krećemo s onim najzanimljivijim...






Kad sam planirala ovaj izazov nisam ni slutila da bi se moglo odazvati toliko ljudi, a najmanje od svega sam pretpostavljala da će vam se zapravo, i u tako velikoj mjeri, svidjeti.
Moja namjera bila je razmijeniti iskustva čitatelja iz cijele regije, međusobno si predstaviti naslove za koje neki možda nisu čuli, a drugi jedva čekaju priliku da ih s nekim prokomentiraju. Na kraju, željela sam da svi mi koji dijelimo zajedničke interese imamo mjesto na kojem bi se osjećali "kao doma". 

Zato, iako je ovaj izazov završio, to ne znači da više ne morate dijeliti svoje slike ili komentirati tuđe. Svatko tko traži preporuku ili ima pitanje za mene ili nekog novog prijatelja kojeg je stekao za vrijeme ovog izazova, slobodno neka i dalje šalje slike i piše uz njih što mu srce želi. Ako se netko želi pohvaliti kojim dobrim naslovom koji je uspio nabaviti i trljati nam sol na ranu, ovdje i to možete činiti :D Ja ću vaše slike na FB stranici objavljivati kao i do sada. Vaše mini recenzije uvijek su dobrodošle. :D


Pa onda da ne duljim više nego što do sada jesam, hajmo mi na naše pobjednike.

Zbog velikog odaziva koji me prilično oraspoložio i zaposlio ;) odlučila sam pokloniti 2 super knjige.


Prva od njih je Vrag plavih očiju i ona putuje Jeleni Mitrović :D






Druga je Moj muškarac: Opsesija  i nju šaljem Miji Dusper.




Cure, Mia Dusper i Jelena Mitrović, molim vas da mi adrese javite u inbox na Facebooku :D da vam knjige mogu što prije poslati. Nadam se da ste zadovoljne svojim ulovom! :D Obje ste poslale po 8 slika i evo, isplatilo se! <3




Još jednom želim zahvaliti svima koji su sudjelovali u ovom Halloween Giveawayu i onima koji su mi dijelili zanimljive i konstruktivne komentare i savjete za vrijeme njegova trajanja. Meni je ovaj izazov mjesec listopad ispunio zabavom i veselila sam mu se k'o beba zvečki. :P Nadam se da ste se i vi zabavljali koliko i ja i da ste, nadahnuti nagradama, možda pročitali i koju knjigu više nego što ste planirali. Slike svih knjiga naći ćete u FB albumu Halloween Giveaway 2015 pa ondje kliknite ako ste nešto propustili :D

Javit ću se s novim izazovom čim ga osmislim, a vi ostanite pažljivi. :D



Do sljedeće recenzije,


                        pusa od Rose :* 




2 komentara:

  1. Kao i uvijek, odličan post! :) Bilo mi je jako zanimljivo čitati o povijesti Halloweena, posebno jer jednog hejtera imam i u obitelji, pa raspravice na tu temu nisu bile rijetkost. :D :D

    Razumijem sve te argumente vezane za komercijalizaciju, amerikanizaciju, pa čak i one koje neki navode a koje si i tu spomenula (poganstvo, sotonizam), ali meni je to totalna glupost i ne razumijem zašto se od svega mora praviti neka drama.. meni je Halloween prije svega super prilika za zabavu, prežderavanje slatkišima, gledanje hororaca i maskiranje, i veseli me sva ta euforija, a i širenje tog običaja, zaista ne vidim ništa loše u tome. Ali nije ni bitno, onaj tko želi, u bilo čemu može naći nešto loše. :)

    Pratila sam ovaj giveaway na facebooku, i opet sam oduševljena tvojim konceptom i organizacijom, ali i odazivom, bilo je stvarno lijepo vidjeti toliko knjiga. Čestitam od srca dobitnicama, i veselim se tvojim budućim idejama! :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Svi imamo hejtera u obitelji. I to obično onoga koji najmanje zna o Halloweenu. Otuda mi ideja za post :D

      Hvala na komplimentima! Ja mislim da sam bila uzbuđenija od svih cura (i dečkiju) koji su se natjecali. Baš sam zadovoljna time kako je ispalo, a posebno me veseli što se i drugima sviđalo.
      Izmislit ću nešto novo uskoro pa ćemo se ponovo igrati <3

      Izbriši