srijeda, 27. siječnja 2016.

Recenzija: Daria Keršić: Moć albiura

Napokon sa zadovoljstvom mogu predstaviti i jednu domaću perspektivnu autoricu i njezin debitantski roman koji je samo nekoliko mjeseci nakon objavljivanja već stekao brojno čitateljstvo diljem Lijepe naše, a dolazi nam u izdanju Algoritma.

Radi se o autorici Dariji Keršić i njenom romanu Moć Albiura, koji je najavljen kao prvi roman u serijalu Albiurana.

Mjesto radnje ovog romana odvija se u Puli, rodnom gradu naše junakinje Lorete Denone, a njena priča započinje problemima svake normalne tinejdžerice: ljubavnim jadima i životnim promjenama koje donosi završetak srednje škole i upis na željeni fakultet.

Ipak, kako bismo mogli ispravno dočarati fabulu ovog romana, ne možemo se usredotočiti samo na Loretu i njene dogodovštine, jer nas u ovom romanu čeka malo više od samo jedne pravocrtne radnje.

U isto vrijeme kada se Loreta bori s razvijanjem odnosa s dečkom koji joj se odavno sviđa i pomiriti se s činjenicom da je najbolji prijatelj gleda kao puno više od BFFica, iza njenih leđa na bitku neviđenih razmjera spremaju se vođe i pristaše sila dobra i zla.

S početkom čitanja Moći albiura iznenadila me dinamičnost poglavlja koja iz stranice u stranicu uvode novi broj likova, a s njima i novu perspektivu. Takav razvoj fabule omogućuje nam preglednost situacije i ne dozvoljava da na događaje gledamo sa subjektivnog gledišta pojedinačnih likova. Istina, na početku mi je trebalo malo vremena da se priviknem na takve skokove, ali jednom kad sam se ufurala, shvatila sam da sa svakim narednim odlomkom jedva čekam vidjeti koga će sljedećeg prikazati.

Kao što sam spomenula, roman je pun raznoraznih likova čije karaktere i nastojanja tek počinjemo naslućivati, ali važno je primijetiti kako njihovi potezi zapravo usmjeravaju radnju romana, a možemo ih proglasiti nekom vrstom više sile koja, skrivena iza kulisa, upravlja Loretinim životom.

Nakon čitanja ovog romana čak bih se usudila zaključiti da Loreta u ovom nastavku ima tek ulogu pacijensa, lika koji živi posljedice odluka koje su (u daljnjoj ili bliskoj prošlosti) donijeli oni oko nje, koje nam u ovom nastavku nisu otkrivene, ali ih možemo naslutiti. Događaji u njenom životu upravljani su silama jačim od nje same, osobama koje se iz sebi poznatih, pozitivnih ili negativnih razloga i uzroka, smatraju pozvanima upletati u Legendu u kojoj Loreta ima odlučujuću ulogu- a o tome nema blage veze.

Njezin život naočigled obične srednjoškolke ubrzo počinjemo vidjeti u drugom svjetlu i to najprije kroz nevine komentare njenih roditelja i bake, koji kao da o Loreti znaju više no ona sama. Nakon toga, život joj se okreće naglavačke u neočekivanoj tragediji koja mijenja njzin karakter do temelja i okreće kurs njezina života u nepredvidivom smjeru.

Sada nam samo ostaje vidjeti hoće li se Loreta uspjeti držati podalje od dvije zaraćene strane koje ju žele iskoristiti u ostvarenju svojih ciljeva, te hoće li smoći snage život nastaviti unatoč svim nesrećama koje ju uporno prate. I posljednje, ali ne najmanje važno pitanje, na koju stranu će se okrenuti njezino srce? Prema njenom anđelu čuvaru koji ju nesebično voli, ili prema misterioznom demonu koji kao da se za nju spreman boriti protiv svoje zle prirode.

Jezik kojim se likovi služe osvježavajuć je i zabavan, pun anglizama koji su u skladu s izražavanjem modernih srednjoškolaca, ali i nas starijih koji smo odrasli kao facebook generacija. Dijalozi su po potrebi komični ili ozbiljni, a u likovima se osjeća doza sarkazma i ironije koji im daje ono nešto, prirodnost koja likove u potpunosti uklapa u našu mediteransku klimu.

Autorica je uspjela Hrvatsku smjestiti likove iz poznatih svjetskih i kršćanskih predaja, pokazavši svima da smo daleko od dosadnog i minijaturnog naroda (bez obzira na to što se baš ne ističemo na karti) te da možemo ugostiti itekakve važne ličnosti od tinte i papira.

Razlog zbog kojeg mi je ovaj roman još više prirastao srcu je činjenica da je produkt maštovite domaće autorice, a ujedno i dokaz da je za dobro  štivo ponekad dobro pogledati samo lijevo i desno oko sebe pa da bismo mogli pronaći knjigu dostojnu (ili čak i bolju od) mnogih stranih potvrđenih autora.

U želji da se ovaj tjedan zabavite uz Moć albiura, jer domaće je domaće,

pozdravlja vas Rose :*